Kleding
Wat je aantrekt op
de motor als het warm is, is een vraag waar iedereen een ander antwoord
op geeft. Kies je voor optimale bescherming of optimale luchtigheid,
of zoek je een compromis? Stevig in de kleren zitten is natuurlijk verstandig
(tenzij je het daardoor zo warm krijgt dat je ongeconcentreerd gaat
rijden), maar hoe verstandig je wilt zijn bepaal je uiteindelijk zelf.
Sommigen zeggen 'Ik ga gewoon lekker in mijn korte broek op de motor
zitten, en ik pas mijn rijstijl wel aan.' Laten we in dat geval hopen
dat de andere weggebruikers dat laatste ook doen. Sommige dingen heb
je nou eenmaal niet honderd procent zelf in de hand.
Bepaalde lichaamsdelen
zijn natuurlijk wel kwetsbaarder dan andere. Belangrijk om te beschermen
zijn naar mijn idee je hoofd, je handen en je enkels.
Dat eerste snap je wel, en de andere twee bevatten kwetsbare gewrichten,
die flink kunnen beschadigen en dan niet zo makkelijk weer op te lappen
zijn. Er komen bij de eerste hulp wel erg veel motorrijders met kapotte
enkels binnen in de zomer... Als je valt loop je de kans dat de motor
(als je er niet in slaagt die tijdig van je af te trappen oid.) al schuivend
je been tegen het asfalt drukt en dat levert veel schade op. Vind je
motorlaarzen te warm, overweeg dan eens stevige wandelschoenen.
Alles wat je enkels beschermt is meegenomen.
Handschoenen
zijn bij veel motorrijders het eerste dat uitgaat als de zon zich laat
zien. Zelf rij ik nooit zonder handschoenen. De kans dat je bij een
val je handen uitsteekt is niet klein en handen beschadigen gauw. En
zo duur zijn zomerhandschoenen nou ook weer niet. Een paar officiershandschoenen
heb je bij de dump al voor 10 euro of zo. Vind je ze te warm, trek dan
de voering eruit. Of ga eens kijken naar crosshandschoenen.
Er zijn ook zomerhandschoenen van (oa.) BMW, die bestaan uit kunststof
met aan de palmkant wat dun (zeem)leer. Wind waait er gewoon doorheen
en dat maakt ze lekker koel. Verder hebben ze bewezen goede bescherming
te bieden bij vallen. Bij regen heb je natuurlijk direct natte handen
maar dat droogt dan ook weer enorm snel op.
Om een helm
kun je nou eenmaal niet heen. Een witte is (een heel klein beetje) koeler
dan een zwarte. Veel mensen vinden (vooral in de zomer) een jethelm
het lekkerst en daar is wat voor te zeggen. Je kunt er een sjaaltje,
doekje of colletje bij dragen tegen insekten in je gezicht. En er hoort
natuurlijk een bril of vizier bij.
's Zomers rijden
veel mensen met een spijkerbroek. Dat is een redelijk compromis,
ook al zitten er geen protektoren in. Je zou er crossprotektoren onder
kunnen dragen of er zelf zakjes in naaien en daar protektoren in schuiven.
Ik heb dat laatste gedaan voor mijn Afrikareis.
Er zijn slappe, rubberige protektoren waar je bij het dragen eigenlijk
niets van merkt.
Er bestaan alternatieven: kant en klare jeans met kevlar of met protektoren.
De kevlarbroeken schijnen niet erg goed te presteren, maar alle beetjes
helpen waarschijnlijk. De jeans met protektoren zien er nadrukkelijker
als motorkleding uit. Ik weet niets over de prestaties ervan. Weet iemand
iets, dan hoor ik dat graag dmv. een mailtje.
Leer is 's zomers zeker een optie. Een niet te dikke leren broek
kan meestal best. Leer is van zichzelf niet heel warm.
Behalve leer en spijkerstof bestaan er ook speciale luchtige zomerbroeken.
Vaak hebben ze ritsjes om door te kunnen tochten. Deze broeken zijn
erg prettig om te dragen en je bent behoorlijk goed beschermd. Dit is
de optie die ik zelf meestal kies. Mijn zomerbroek (ik heb er ook de
jas bij) heet Pharao Light, maar er zijn er meer. Dit soort kleding
wordt vaak verkocht als bedoeld voor endurorijders.
Voor jassen
geldt in grote lijnen hetzelfde als voor broeken; zie boven. Spijkergoed,
eventueel Kevlar-versterkt, of als je wilt met crossprotektoren eronder,
is ook hier een optie. Ook jassen met ritsjes voor doorwaaien bij warm
weer zijn gewoon te koop. Heb je die niet, dan is het erg lekker om
je jas een stukje open te doen om lekker door te waaien. Ik zou de rits
niet helemaal open doen, want dan heb je er als je valt weinig of niets
meer aan. Als dat je niet uitmaakt kun je hem net zo goed thuislaten.
Een iets wijdere jas waait wat makkelijker door dan een strak model,
lossere manchetten helpen ook, maar pas op voor insecten!
Vertrouw er in elk
geval niet op dat het asfalt bij warm weer toch wel zacht wordt...
terug