Motorrijden bij warm weer

Wat is er anders aan motorrijden bij warm weer? Niet zoveel. Toch zijn er misschien dingen die handig zijn om te weten. Om te beginnen is er natuurlijk het eeuwige vraagstuk van de kleding. Dat is naar mijn idee belangrijk genoeg om er een apart hoofdstukje aan te wijden. Daarna komen andere zaken aan bod. Ja, dit is een FAQ (behorend bij nl.motorfiets).

Goeie kans dat er hier van alles staat wat je al weet, of wat je zelf ook wel kunt bedenken. Maar misschien staat er iets bij waar je wat aan hebt. Het kan ook zijn dat je nog iets bepaalds mist. In dat geval hoop ik dat je even mailt.

Deze FAQ is gelezen en aangevuld door de lezers van nl.motorfiets.


Kleding

Wat je aantrekt op de motor als het warm is, is een vraag waar iedereen een ander antwoord op geeft. Kies je voor optimale bescherming of optimale luchtigheid, of zoek je een compromis? Stevig in de kleren zitten is natuurlijk verstandig (tenzij je het daardoor zo warm krijgt dat je ongeconcentreerd gaat rijden), maar hoe verstandig je wilt zijn bepaal je uiteindelijk zelf.
Sommigen zeggen 'Ik ga gewoon lekker in mijn korte broek op de motor zitten, en ik pas mijn rijstijl wel aan.' Laten we in dat geval hopen dat de andere weggebruikers dat laatste ook doen. Sommige dingen heb je nou eenmaal niet honderd procent zelf in de hand.

 

Bepaalde lichaamsdelen zijn natuurlijk wel kwetsbaarder dan andere. Belangrijk om te beschermen zijn naar mijn idee je hoofd, je handen en je enkels. Dat eerste snap je wel, en de andere twee bevatten kwetsbare gewrichten, die flink kunnen beschadigen en dan niet zo makkelijk weer op te lappen zijn. Er komen bij de eerste hulp wel erg veel motorrijders met kapotte enkels binnen in de zomer... Als je valt loop je de kans dat de motor (als je er niet in slaagt die tijdig van je af te trappen oid.) al schuivend je been tegen het asfalt drukt en dat levert veel schade op. Vind je motorlaarzen te warm, overweeg dan eens stevige wandelschoenen. Alles wat je enkels beschermt is meegenomen.

Handschoenen zijn bij veel motorrijders het eerste dat uitgaat als de zon zich laat zien. Zelf rij ik nooit zonder handschoenen. De kans dat je bij een val je handen uitsteekt is niet klein en handen beschadigen gauw. En zo duur zijn zomerhandschoenen nou ook weer niet. Een paar officiershandschoenen heb je bij de dump al voor 10 euro of zo. Vind je ze te warm, trek dan de voering eruit. Of ga eens kijken naar crosshandschoenen.
Er zijn ook zomerhandschoenen van (oa.) BMW, die bestaan uit kunststof met aan de palmkant wat dun (zeem)leer. Wind waait er gewoon doorheen en dat maakt ze lekker koel. Verder hebben ze bewezen goede bescherming te bieden bij vallen. Bij regen heb je natuurlijk direct natte handen maar dat droogt dan ook weer enorm snel op.

Om een helm kun je nou eenmaal niet heen. Een witte is (een heel klein beetje) koeler dan een zwarte. Veel mensen vinden (vooral in de zomer) een jethelm het lekkerst en daar is wat voor te zeggen. Je kunt er een sjaaltje, doekje of colletje bij dragen tegen insekten in je gezicht. En er hoort natuurlijk een bril of vizier bij.

's Zomers rijden veel mensen met een spijkerbroek. Dat is een redelijk compromis, ook al zitten er geen protektoren in. Je zou er crossprotektoren onder kunnen dragen of er zelf zakjes in naaien en daar protektoren in schuiven. Ik heb dat laatste gedaan voor mijn Afrikareis. Er zijn slappe, rubberige protektoren waar je bij het dragen eigenlijk niets van merkt.
Er bestaan alternatieven: kant en klare jeans met kevlar of met protektoren. De kevlarbroeken schijnen niet erg goed te presteren, maar alle beetjes helpen waarschijnlijk. De jeans met protektoren zien er nadrukkelijker als motorkleding uit. Ik weet niets over de prestaties ervan. Weet iemand iets, dan hoor ik dat graag dmv. een mailtje.


Leer is 's zomers zeker een optie. Een niet te dikke leren broek kan meestal best. Leer is van zichzelf niet heel warm.
Behalve leer en spijkerstof bestaan er ook speciale luchtige zomerbroeken. Vaak hebben ze ritsjes om door te kunnen tochten. Deze broeken zijn erg prettig om te dragen en je bent behoorlijk goed beschermd. Dit is de optie die ik zelf meestal kies. Mijn zomerbroek (ik heb er ook de jas bij) heet Pharao Light, maar er zijn er meer. Dit soort kleding wordt vaak verkocht als bedoeld voor endurorijders.

Voor jassen geldt in grote lijnen hetzelfde als voor broeken; zie boven. Spijkergoed, eventueel Kevlar-versterkt, of als je wilt met crossprotektoren eronder, is ook hier een optie. Ook jassen met ritsjes voor doorwaaien bij warm weer zijn gewoon te koop. Heb je die niet, dan is het erg lekker om je jas een stukje open te doen om lekker door te waaien. Ik zou de rits niet helemaal open doen, want dan heb je er als je valt weinig of niets meer aan. Als dat je niet uitmaakt kun je hem net zo goed thuislaten.
Een iets wijdere jas waait wat makkelijker door dan een strak model, lossere manchetten helpen ook, maar pas op voor insecten!

 

Vertrouw er in elk geval niet op dat het asfalt bij warm weer toch wel zacht wordt...

terug

 


Allerlei warm-weertips

  • Langere afstanden op de motor rijden als het warm is:
    Hou er rekening mee dat je misschien eerder moe wordt, en dwing jezelf niet om langer door te rijden dan lekker gaat, omdat dat nou eenmaal in de planning ligt. Het is het fijnst om geen strakke planning te maken maar alles te nemen zoals het komt. Moet je je afstanden echt van te voren inplannen, maak ze dan wat korter dan je gewoonlijk zou doen. En plan ook pauzes in.


  • Weet je van te voren dat je veel kilometers gaat maken in een warm klimaat (reizen), dan zou je een schapenvachtje kunnen aanschaffen voor over je zadel. Dat klinkt warm, maar in de praktijk is het luchtig en helpt het tegen een zweterig posterieur. Maak er riempjes of haakjes aan om het vast te zetten, om te voorkomen dat het zich bij de kudde aansluit als je langs (of door) een weiland rijdt...


  • Af en toe gaan staan om de benen te strekken en het zitvlak te luchten is trouwens ook helemaal niet onaangenaam.


  • Heb je het echt te warm en wil je toch verder, dan zou je je shirt en zelfs de binnenkant van je helm nat kunnen maken met water. Heerlijk verfrissend...


  • Als het warm is, verlies je op de motor veel vocht (zweten) zonder dat je het merkt. Je doet er verstandig aan veel te drinken. Meer dan je zou denken dat nodig is. Als je hoofdpijn krijgt, kan dat door vochtgebrek komen en dan ben je eigenlijk te laat met drinken. Het is slim om een flesje water of slappe limonade op een plek te stoppen waar je er vlot bijkunt (tanktas oid.) zodat je, elke keer dat je stopt om op de kaart te kijken of wat dan ook, even gauw een paar slokken kunt nemen. Anderen stoppen liever geregeld op een terrasje of zo. Er zijn ook mensen die zweren bij een CamelBak of Platypus: een zak op je rug waaruit je al rijdend kunt drinken. Onderschat in elk geval de noodzaak van heel veel drinken niet (en neem ook af en toe iets zouts, want zouten verlies je ook!). Als je overdag niet hoeft te plassen, of als je plas een opvallend donkere kleur heeft, heb je zeker te weinig gedronken. Dat kan leiden tot concentratieverlies en dat kunnen we niet hebben natuurlijk.


  • Kan een motortank overlopen als je hem helemaal vol tankt en daarna de motor in de volle zon zet op een hete dag? Ja hoor, dat kan best.


  • Gaat het regenen na een warme periode, hou er dan rekening mee dat het heel snel heel glad kan worden! Als stof, olie en vuil zijn weggespoeld is dat weer over.


  • Pas op bij parkeren op warm asfalt. Als het zacht genoeg is kan je jiffy erin wegzakken zodat je motor omvalt. Is er geen betere plek om te staan, leg dan een houtje of platgetrapt blikje onder je jiffy.


  • Mooie klusjes om bij warm weer te doen:
    - Alles waarbij je tank leeg moet. In de zon met de dop eraf droogt hij vlot.
    - Zadel overtrekken. De zon maakt het skai zachter en rekbaarder.


Zo kun je natuurlijk ook afkoelen :-)

Hier zie je mij een wadi oversteken in Sudan. Dáár is het pas warm...



Warmweerfaq-opiniepeiling
Denk je dat je iets aan deze bladzijde hebt?
Nee, en ik vind er niks aan.
Nee, maar ik vind het wel geinig.
Niet zo veel, maar wel iets.
Ja, echt wel.
Je hebt er mijn leven mee gered.


 

Gemaakt in augustus 2002 door Klaartje.

Terug naar boven

Terug naar de FAQ van nl.motorfiets